به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در شرایطی که حدود هفت ماه پیش ماکسیما از خطوط تولید پارس خودرو خارج شد تاکنون هیچ خودرویی جایگزین آن نشده است.
29 مهرماه سال گذشته خبر توقف تولید ماکسیما منتشر شد. ماکسیما خودروی ژاپنی پرقدرتی بود که تولید آن از اسفند ماه سال 1380 در ایران آغاز شد.
در آن زمان ماکسیما تنها خودروی لوکس تولید داخل محسوب میشد و البته هنوز هم به جز بدنه خودرو که مربوط به یک دهه پیش است، از نظر مشخصات فنی و ایمنی یکی از بهترینهای خودروهای تولید داخل محسوب میشود.
ماکسیما خودرویی 6 سیلندر بوده و حجم موتور آن 3000 سیسی است. طول این خودرو چهار متر و 930 سانتیمتر، عرض آن یک متر و 780 سانتیمتر و ارتفاع آن یک متر و 435 سانتیمتر است. حداکثر سرعت آن نیز 255 کیلومتر بر ساعت است.
تولید ماکسیما در ایران با استقبال خریداران مواجه شد و اعلام ناگهانی از رده خارج شدن آن که از بازار مناسبی در داخل کشور برخوردار بود نیز تعجب کارشناسان صنعت خودرو را برانگیخت.
در یکی از واکنشها به این موضوع مدیرعامل وقت شرکت پارس خودرو که پایهگذار تولید ماکسیما در ایران بود، انتقاداتی را نسبت به عملکرد مدیران فعلی شرکت پارس خودرو در زمینه توقف تولید ماکسیما وارد کرد.
هاشم یکهزارع اواخر مهر ماه سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به آنکه حدود 10 سال از عمر تولید ماکسیما در ایران میگذرد، به دلیل کاهش تیراژ تولید این خودرو در جهان تامین قطعات آن برای شرکت مادر (نیسان) صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل نیسان اعلام کرده که امکان ادامه تامین قطعات ماکسیمای قدیمی وجود نداشته و به این دلیل تولید آن در پارس خودرو متوقف شد.
مدیرعامل وقت شرکت پارس خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدل جدید ماکسیما همچنان در ژاپن و آمریکا تولید میشود بنابراین مناسب بود که مسوولان پارس خودرو در سالهای گذشته در زمینه تولید مدلهای جدید این خودرو با شرکت نیسان وارد مذاکره میشدند تا از توقف تولید یک خودروی با کیفیت داخلی جوگیری میشد. با این حال برای مسوولان پارس خودرو در زمینه تولید خودروهای بهتر آرزوی موفقیت میکنیم.
پس از این اظهارات بود که مدیرعامل فعلی شرکت پارس خودرو در پاسخ به انتقادات مطرح شده در زمینه فقدان برنامهریزی برای تولید مدلهای جدید خودروی ماکسیما در ایران، از رایزنیهای این شرکت برای این منظور خبر داد.
روحالله صمدی مله اظهار کرد: در این زمینه فعالیتهای لازم صورت گرفته که البته هنوز به نتیجه قطعی برای اعلام نرسیده است. ولی به هر حال ما برای فعالیت در این حوزه از بازار در حال رایزنی هستیم.
وی البته خودروی تیانا را جایگزین ماکسیما اعلام کرد. این در حالی است که تیانا تیراژ تولید محدودی داشته و سال گذشته کمتر از هزار و 300 دستگاه از این خودرو تولید شده است. همچنین قیمت تیانا در حد قابل ملاحظهای بیشتر از خودروی ماکسیما است.
در این شرایط تاکنون وعده مدیرعامل پارس خودرو برای تولید مدل جدید ماکسیما در ایران محقق نشده است.
تولید ماکسیما در ایران با استقبال خریداران مواجه شد و اعلام ناگهانی از رده خارج شدن آن که از بازار مناسبی در داخل کشور برخوردار بود نیز تعجب کارشناسان صنعت خودرو را برانگیخت.